Direktlänk till inlägg 17 december 2009

Årets äggost

Av Sagogården Jul - 17 december 2009 10:14

Här kunde det ha funnits en bild men Någon *host*Mikaela*host* fick med sig kameran till jobbet   Fast samtidigt, sådär jätteaptitligt ser det ju ändå inte ut och dessutom klantade jag mig lite så den är den tunnaste äggost jag nånsin sett...


Jaja, jag kan bjuda på receptet i alla fall. Det är inte mitt men jag är "skyldig" till det (drack upp filmjölken när jag var liten...)


3 liter standardmjölk

3dl filmjölk

2dl grädde

7 ägg


Vispa ihop ägg, grädde och fil.

Tillsätt mjölken.

Värm under omrörning tills det flockar sig, det får inte koka!

Ta kastrullen från värmen, lägg på lock och låt stå ca 10 min.

Ös med hålslev ner i äggostform (varva med socker, fast jag hade bara en liten nypa och det blev gott ändå)

Ställ svalt och låt rinna av

Stjälp upp

Ät!


Brukar äta den med björnbärssylt men i år blev det söndermicrade hallon istället och det var gott det med!


//Ulle

 
 
Ingen bild

Roger

18 december 2009 06:39

Mmmm, vad gott det låter. Själv så är mandelmassan gjord och doppad i choklad:-D
Vi syns på SÖNDAAAAAAAG

 
Ingen bild

Ulle

18 december 2009 09:40

Längtar redan =)

 
Ingen bild

bonnie

18 december 2009 09:53

glömde du att jag älskar äggost jag kunde väl få slicka formen

 
Ingen bild

Ulle

18 december 2009 11:17

Äggosten åt jag upp igår... Nästan allt (den blev väldigt tunn...) och den lilla rest jag lämnade åt Balle upp =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sagogården Jul - 14 november 2016 17:28


  Det fick bli en liten hemsnickrad variant i år eftersom deras gamla bor i källaren och vi därmed inte vill ta upp den... Det här blev då alternativet; en slags "lott-kalender" där det står diverse instruktioner på lapparna (typ Träna på jordnöten...

Av Sagogården Jul - 14 december 2015 16:01


...i amerikanskt format: Smakar riktigt jäkla gott =) //Ulle ...

Av Sagogården Jul - 27 november 2015 23:52


Det tycker i alla fall vi att vi skaffade oss nu i veckan:   Inhandlad på Selfridges i London nu i tisdags      Och idag fick jag bannemig åtminstone upp julgardinerna! Första advent är ju på söndag men på grund av shoppingresan till London ...

Av Sagogården Jul - 2 oktober 2015 22:13

  ...med kanske något mindre traditionsenlig musik...

Av Sagogården Jul - 18 december 2014 22:58

  Världens bästaste gula varelser är såklart fyllda med julkänsla: //Ulle ...

Ovido - Quiz & Flashcards